شگفت انگیزهای دیجی کالا

راهنمای خرید انواع اینورتر خورشیدی ارزان و با راندمان بالا

هنگام خرید اینورتر خورشیدی این نکات را رعایت کنید

زمانی که قصد دارید انرژی برق مورد نیاز خود را از منابعی نظیر باتری، پنل خورشیدی یا سلول‌های سوختی دریافت کنید، باید ولتاژ DC را به AC تبدیل نمایید.

در واقع اینورتر وسیله‌ای است که کار تبدیل ولتاژ دی سی به آ سی را به عهده دارد و می‌تواند برق خروجی را به ولتاژی که لازم باشد، تغییر دهد.

آن‌چه از نظرتان می‌گذرد حاصل تلاش دوستان شما در مجله اینترنتی مینینیم پیرامون اینورتر با نگاه ویژه به نوع خورشیدی آن است، امیدواریم بتوانیم موجبات رضایت شما یاران همراه را فراهم کنیم.

در مورد اینورتر خورشیدی بیشتر بدانید

اینورترها از لحاظ فاز تبدیل، به تک و سه فاز و از نظر شکل موج خروجی به چهار دسته:

  1. خروجی به شکل موج مربعی
  2. خروجی به صورت سینوسی اصلاح شده (معمولی)
  3. خروجی به شکل سینوسی اصلاح شده (پله‌ای)
  4. و خروجی به شکل سینوسی خالص تقسیم می‌شوند.

اینورتر سینوسی خالص، برای سیستم‌های سولار گزینه مناسبی است، یک محصول شبه سینوسی می‌تواند برق یک دوربین مدار بسته یا دیگر وسایل شما را تامین نماید.

اینورتر خورشیدی (Solar inverter) ابزاری اصلی در یک سیستم خورشیدی به شمار می‌رود که کارش تغییر ولتاژ و جریان مستقیم پانل‌های خورشیدی به جریان متناوب است.

از توان جریان متناوب تبدیل شده توسط اینورتر، برای راه‌اندازی و روشن کردنِ تلویزیون، یخچال، مایکروویو و … استفاده می‌شود. جهت روشن کردن چراغ‌های شب LED و شارژ تلفن همراه می‌توانید از جریان مستقیم پنل خورشیدی کمک بگیرید.

اینورتر، معکوس‌گر یا مبدل انرژی وسیله‌ای است که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می‌کند طوری که فرکانس، ولتاژ و توان تولیدی آن قابل تنظیم به مقادیر دلخواه است.

در حالت ساده، خروجی این دستگاه یک موج مربعی است، به کمک فیلتر به موجی سینوسی تبدیل می‌شود. در شکل پیشرفته، آن‌چه از اینورتر خارج می‌گردد موج PWM می‌باشد.

این مبدل‌های انرژی فاقد قطعات هستند و کاربرد وسیعی دارند، از آن‌ها برای تامین جریان AC از منابع DC مثل پنل‌های خورشیدی یا باتری استفاده می‌کنند.

اینورتر یک ابزار ضروری برای پیاده سازی خودروهای برقی (Electric cars) محسوب می‌گردد. نام گذاری آن‌ها به اینورتر یا معکوس‌گر به خاطر همین تبدیل برق از دی سی به آ سی است.

اینورتر یا درایو AC برای کنترل سرعت موتور آ سی سه فاز، بدون کاهش توان و گشتاور موتور به کار می‌رود. ظرفیت‌شان متفاوت است، مدل با توان کم آن‌‌ها برای این‌که در جهت روشن کردنِ لامپ‌های فلوروسنت معمولی مورد استفاده قرار نگیرند، دارای هشدار هستند.

مزایای استفاده از اینورترهای خورشیدی

قبلاً هم گفتیم که کارکرد اینورتر تبدیل برق مستقیم یا DC به یک جریان متناوب یا AC با ولتاژ بالاتر و هم‌تراز برق شهری است تا برای لوازم برقی مورد استفاده قرار گیرد. برق حاصل از این فرایند در پنل خورشیدی و باتری هم کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید پنل خورشیدی

اینورتر مورد استفادهِ سیستم خورشیدی در واقع نقطه مقابل یک آداپتور AC یا منبع تغذیه معمولی است زیرا ولتاژ ۱۲ ولت DC یا بالاتر را از یک یا چند باتری یا نمونه مشابه دیگر دریافت می‌کند و برق آ سی مورد نیاز خیلی از دستگاه‌ها و لوازم برقی و صنعتی را در اندازه ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت فراهم می‌کند.

متصل به شبکه و مستقل از شبکه، یک دسته‌بندی دیگر برای اینورتر خورشیدی

مدل متصل به شبکه (On grid): از یک طرف برق تولید شده از سوی پنل‌های خورشیدی به صورت مستقیم وارد اینورتر می‌شود و از سوی دیگر برق حاصل از پنل‌ها به خاطر تغییرات شرایط محیطی همانند شدت تابش آفتاب، متغیر است.

بر این اساس قدرت برق ورودی این دسته از اینورترها یکنواخت نیست و لازم است از یک الگوی خاص برای تبدیل برق دی سی به آ سی تبعیت نمایند.

این نوع مبدل، با تبدیل ولتاژ DC به AC، وسایلی را که با ولتاژ آ سی کار می‌کنند، پشتیبانی و تغذیه می‌نماید.

اینورترهای متصل به شبکه نمونه‌ای از اتصال سیستم خورشیدی به شبکه برق محلی است که شرایط لازم را فراهم می‌کنند که در نقش یک نیروگاه برق کوچک ظاهر شوند و برق اضافی خود را به شبکه بفروشد.

اینورترهای مخصوص اتصال به شبکه در مقایسه با مدل‌های مستقل از شبکه به دلایل زیر قیمت بالاتری دارند:

اینورتر مستقل از شبکه (Off grid): این گروه از سولارها صرفاً برای سیستم‌های خورشیدی مستقل از شبکه طراحی و تولید می‌شوند، قابلیت اتصال به شبکه را ندارند‌ و برقی را که در باتری ذخیره می‌شود از DC به AC تبدیل می‌کنند.

نگاهی به گونه‌های مختلف اینورتر خورشیدی

مدل مرکزی: اینورتر خورشیدی از نوع مرکزی، در سیستم‌های بزرگ متداول‌ترین مدل است که عموماً سه فاز می‌باشد. این مبدل چند پنل خورشیدی را به صورت ساده و با هزینه کم به هم متصل می‌کند.

قابل ارتقا نیست و در تابش کم، بهره‌وری چشمگیری از خود نشان نمی‌دهد.

اینورتر رشته‌ای: این مدل Inverter خورشیدی در امور تجاری و مسکونی به کار گرفته می‌شود، یک رشته از صفحات خورشیدی به اینورتر مدل رشته‌ای متصل می‌گردد.

اگر در پنل خورشیدی تابش‌های مختلفی دریافت شود، جریان تولید شده در آن هم متفاوت خواهد بود و اتصال موازی میان رشته‌ها موجب فقدان تطابق می‌شود. این در حالی است که در اینورتر رشته‌ای این مشکل حل شده است.

مبدل خورشیدی چند رشته‌ای: اینورتر خورشیدی چند رشته‌ای در حقیقت همان مدل رشته‌ای است که توسعه یافته و پیشرفت کرده است و هر رشته آن به صورت مجزا قابل کنترل است.

نکاتی چند در مورد انتخاب و خرید اینورتر خورشیدی

در نظر گرفتنِ میزان مصرف انرژی

قبل از هر کاری مقدار تقریبی مصرف کل انرژی مورد نیاز خود را برای خانه یا مکان مورد نظرتان تخمبن بزنید. یادتان باشد که اینورتر با ژنراتور تفاوت دارد، یعنی اینورتر نمی‌تواند هنگام قطع برق تمام وسایل برقی شما را مدیریت کند.

لذا چند وسیله ضروری را که باید در طول روز روشن بمانند، انتخاب کنید. بار ترکیبی که با استفاده از اینورتر اجرا می‌گردد، باید تعیین شود زیرا برای خرید محصولی با اندازه مناسب اهمیت اساسی دارد.

مقدار وات توان حاصل از هر دستگاهی که به اینورتر متصل می‌گردد، می‌تواند در تصمیم‌گیری شما در مورد امتیاز VA دستگاه دخالت داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید چراغ اضطراری

قدرت اینورتر برای روشن کردنِ وسایل سنگینی مانند یخچال و …

از نظر عملکرد، UPS خانگی هم یک اینورتر تلقی می‌گردد و شما می‌توانید از هر دو دستگاه برای تغییر جریان مستقیم به جریان متناوب استفاده نمایید.

اینورتر می‌تواند وسایلی مانند فریزر و تهویه را برای شما روشن کند اما موتور این قبیل دستگاه‌های برقی به کمپرسورهایی مجهزند که به جریان برق زیادی به خصوص برای راه اندازی نیازمندند.

بنابراین بهتر است برای چنین وسایلی از یک اینورتر با مقادیر VA بالا که برای یخچال و کولر طراحی شده‌اند، استفاده نمایید.

توجه به رتبه‌بندی ولت آمپر (VA) اینورتر

رتبه‌بندی توان VA و وات محصول را نباید به طور متناوب در نظر بگیرید. وسایل برقی و الکتریکی در رده وات دسته‌بندی می‌شوند اما تجهیزات تولید برق از جمله اینورترها، منابع تغذیه بدون وقفه و ژنراتورها در دسته VA قرار می‌گیرند. ولت آمپر در حقیقت قدرت ظاهری دستگاه است که محصول ولتاژ و جریان مورد نیاز تجهیزات است.

آن‌چه مورد نظر و ایده‌آل تلقی می‌گردد، این است که مقدار ولت آمپر و میزان وات یکسان باشند اما در مدارهای واقعی، امکان یکسان بودنِ آن‌ها عملاً وجود ندارد.

ضمانت و محل خرید محصول

اینورترها و یو پی اس‌ها همانند سایر محصولات باید از یک دوره گارانتی معتبر توسط تولید کننده برخوردار باشند. اینورترها از آن دسته وسایل هستند که خیلی به تعمیر و نگه‌داری نیاز ندارند مگر این‌که با مشکل کلی مواجه شوند.

بد نیست بدانید که این مبدل به صورت صددرصد کارآمد نیست چرا که قسمتی از انرژی خود را صرف تغذیه مدار و فن خنک کننده، می‌کند. قطعاً تهیه محصول مورد نیاز از فروشگاه‌های معتبر و مراکز فروش آنلاین مورد اطمینان، خیلی بهتر خواهد بود.

و مقدار آمپر مصرف کننده‌ها، از جمله دیگر مواردی است که هنگام انتخاب و خرید اینورتر خورشیدی می توانند به شما کمک نمایند.

امکانات جانبی اینورتر

چراغ‌ها، نمایشگر، قابلیت‌های کنترلی، اطلاع رسانی از وضعیت سیستم برق رسانی از جمله ویژگی‌های یک محصول کیفی به شمار می‌روند.

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب اینورتر خورشیدی مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت به نظر برسد، به همین دلیل در ادامه مطلب، برترین مدل‌های اینورتر خورشیدی را برای شما آماده کرده‌ایم. این اینورترهای خورشیدی امتحان خود را بارها پس داده و رضایت خریداران را جلب نموده‌اند. با کلیک روی تصویر و یا دکمه زیر هر محصول می‌توانید وارد سایت دیجی‌کالا شده و محصول را به صورت اینترنتی سفارش دهید.


اینورتر خورشیدی تکنو پارس مدل SSA4000 ظرفیت ۴۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی فونیکس مدل VCXP-4 ظرفیت ۵۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی اونیکس مدل SDAF-1000A ظرفیت ۱۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی تکنوپارس مدل SSA12000 ظرفیت ۱۲۰۰۰وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی اونیکس مدل SDAF-1500A ظرفیت ۱۵۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی تکنو پارس مدل SSA2000 ظرفیت ۲۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی گامیستر مدل شبه سینوسی GNB-1000 ظرفیت ۱۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی کی استار مدل KSG-120CL 120

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی سوئر مدل PL-3KVA /DC24V ظرفیت ۳۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی اونیکس مدل FA-3000A ظرفیت ۹۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی ویلیون مدل INV2000LEDظرفیت ۲۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی ساکو مدل mppt سانورتر ظرفیت ۳.۵ کیلووات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی سولارتک مدل ST-2000S ظرفیت ۲۰۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی ساکو مدل mppt ظرفیت ۵.۵ کیلووات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

اینورتر خورشیدی سانچونگلیک مدل FA-500A ظرفیت ۵۰۰ وات

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

در این مطلب از مجله اینترنتی مینینیم با نکات مهم و اساسی هنگام خرید اینورتر خورشیدی آشنا شدید، با رعایت این نکات می‌توانید یک محصول مناسب و استاندارد را خریداری کنید.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید موتور برق

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.