شگفت انگیزهای دیجی کالا

طناب صخره نوردی: بهترین طناب‌های صخره نوردی با خرید اینترنتی

هنگام خرید انواع طناب صخره نوردی این نکات را رعایت کنید

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات برای کوه‌ نوردی و صخره‌ نوردی استفاده از طناب استاندارد است، طناب یک صخره نورد نه تنها برای طی کردن مسیر کاربرد دارد، بلکه صخره نورد برای حفظ جان خود حین صعود و سقوط از آن استفاده می‌کند.

از این رو اگر طناب صخره‌ نوردی مورد تأیید انجمن‌های جهانی کوه‌ نوردی و استاندارد اتحادیه اروپا قرار گرفته باشد، بسیار مهم است.

اگر شما هم در حوزه کوه‌پیمایی و صخره‌ نوردی چه به شکل حرفه‌ای و چه به صورت مبتدی فعالیت دارید و قصد خرید طناب صخره نوردی را دارید، حتماً تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

ما در این گفتار از مجله اینترنتی مینینیم مصمم هستیم که بسته‌ای کامل از اطلاعات در مورد این محصول ورزشی را در اختیار شما دوستان ورزشکار قرار دهیم، امید است با مطالعه آن بتوانید یک طناب مناسب صخره‌نوردی انتخاب و خریداری نمایید.

طناب صخره‌ نوردی چیست و چه نقشی در این ورزش دارد؟

انتخاب طناب مناسب صخره‌ نوردی بخش اصلی زنجیره تجهیزات حفاظتی این ورزش محسوب می‌شود. تهیه طناب برای صخره‌نوردی بسیار مهم است.

طناب صخره نوردی باید سبک و دارای انعطاف برای گره‌زدن باشد، هم‌ چنین مقاوم بودن آن در برابر ساییدگی روی سنگ‌های تیز نیز بسیار حائز اهمیت است. امروزه طناب‌های صخره‌ نوردی هسته‌ای برای این ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طناب‌های هسته‌ای از هسته نایلون یا مواد مصنوعی ساخته شده‌اند، مقاومت و استحکام طناب صخره‌نوردی در هسته آن است. اطراف این هسته با غلافی از جنس الیاف طبیعی و مصنوعی پوشانده می‌شود.

همین امر از پارگی و سایش آن در مقابل سنگ‌های تیز صخره‌ها جلوگیری می‌کند. هم ‌چنین باید جنس طناب‌های مخصوص صخره نوردی از مواد ضد آب باشد که در مقابل سرما و نفوذ آب انعطاف‌ پذیری خود را حفظ کند.

انواع طناب‌های صخره نوردی را بشناسید

طناب‌های صخره نوردی دارای تنوع و کاربردهای متفاوتی هستند، در ادامه به معرفی و بررسی انواع طناب صخره نوردی می‌پردازیم:

طناب تک: این طناب، انتخاب مبتدیان ورزش صخره‌نوردی است که دارای ضخامت و هم‌چنین دوام است. با علامت ۱ که در انتهای طناب قرار داده شده تکی بودن آن نشان داده می‌شود.

اندازه طول طناب‌های صخره نوردی تکی ۶۰ متر و قطر آن‌ها بین ۹.۴ و ۱۰.۲ میلی‌متر می‌باشد.

طناب صخره‌نوردی دوتایی: نیم‌طناب یا طناب دوتایی در واقع قابل استفاده برای کاهش فشار در طول مسیرهایی است که صخره‌نورد سرگردان است.

طناب‌های نیم طناب در مواجهه و برخورد با زمین تیز ایمن بوده و خطر پارگی ندارند. علامت قابل شناسایی این مدل طناب ۱/۲ و اندازه طول آن ۶۰ متر است.

طناب صخره‌نوردی دو قلو: در حقیقت طناب صخره‌نوردی دو قلو هنگام صعود صخره نورد به هم متصل می‌شود و به صورت جداگانه قابل استفاده نیست.
طناب استاتیک صعود: طناب استاتیک صعود به دلیل داشتن کشش کم‌تر در مقایسه با انواع دیگر این محصول، برای صعود و فرود ورزشکار صخره‌نورد قابل استفاده است.

علامت شناسایی طناب استاتیک صعود EN ۱۸۹۱ است، طناب استاتیک صعود به عنوان یک طناب ثابت انتخاب خوبی برای صخره‌نوردی به شمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید طناب ورزشی

نکاتی که حین خرید طناب صخره نوردی باید رعایت کرد

با توجه به تنوع بالای طناب‌های موجود در بازار، زمانی شما می‌توانید ادعا کنید انتخاب خوبی داشته‌اید که نکات زیر را به عنوان معیار خرید در نظر بگیرید.

اول ویژگی‌های طناب صخره‌ نوردی را بررسی می‌کنیم

طناب‌های صخره نوردی دارای ویژگی‌هایی هستند که این ویژگی‌ها آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌‌سازد. برای خرید طناب صخره نوردی توجه به ویژگی انواع آن مهم است. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

رتبه بندی استانداردهای طناب‌های صخره‌ نوردی

استانداردهای ایمنی طناب‌های صخره نوردی توسط اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های آلپینیسم UIAA ایجاد و انجام می‌شود.

برای دریافت استاندارد، تمام طناب‌ها باید مراحل تست‌های UIAA را طی کنند. این تست‌ها شامل رتبه سقوط، طول استاتیک و نیروی ضربه است.

این رتبه‌بندی‌ها توسط اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های آلبینیسم مورد آزمایش قرار می‌گیرند که مشخص می‌کند طناب‌ها پیش از شکستن تا چه حد می‌توانند جلوی سقوط را بگیرند. گفتنی است که این آزمایش روی هر کدام از طناب‌ها متفاوت است.

با رها کردنِ وزنه ۸۰ کیلوگرمی روی طناب‌های تک و دوقلو و وزنه ۵۵ کیلوگرمی روی نیم‌طناب، این آزمایش صورت می‌پذیرد.

تحمل ۵ سقوط در آزمایش UIAA برای طناب‌های تک و نیم‌طناب و ۱۲ سقوط برای طناب‌های دوقلو از موارد آزمایش UIAA در راستای دریافت استاندارد است.

هر چه درجه سقوط در این آزمایش بالاتر باشد دوام طناب بیشتر است. در رابطه با ازدیاد طول ایستا UIAA, برای طناب‌ها از لحاظ استاندارد، این در نظر گرفته شده است که بیشتر از ۴۰ درصد طول کل طناب‌های صخره نوردی کشش نداشته باشند.

نیروی ضربه وارده بر حسب کیلو نیوتون محاسبه می‌شود. هر چقدر کشش دینامیکی روی طناب بیشتر باشد نیروی ضربه کم‌تر خواهد بود که این امر موجب فرود نرم‌تر صخره نورد هنگام سقوط می‌شود.

در گواهینامه UIAA هر طنابی با توجه به تعداد سقوطی که برایش مشخص شده رتبه بندی می‌شود. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم این رتبه بندی بعد از طی شدن یک سری آزمایشات صورت می‌گیرد.

در طی این آزمایش‌ها مشخص می‌شود که هر طناب چند سقوط پیش از پاره شدن می‌تواند داشته باشد. طنابی که موفق به دریافت گواهینامه UIAA شود تحت نظر آزمایش‌های شدیدتری نسبت به فضای واقعی بوده است.

حداکثر نیروی ضربه وارده

طناب‌های صخره نوردی برای جذب انرژی توسط صخره نورد کشیده می‌شوند. جذب انرژی بیشتر توسط طناب موجب کم‌تر شدن نیروی محافظ صخره نورد می‌شود که البته این موضوع برای صخره نورد ورزشی نگران کننده نیست ولی در کل نیروهایی با ضربه کم‌تر بهتر هستند.

قطر طناب صخره نوردی

هنگام خرید طناب صخره نوردی به قطر آن توجه کنید، این طناب‌ها دارای قطرهای متفاوتی هستند. اساساً طناب‌های نازک سبک و طناب‌های ضخیم با دوام‌ترند.

طناب‌های نازک با وجود این‌که مورد تأیید تست‌های UIAA قرار گرفته‌اند ولی در عین حال در تماس با سنگ‌های تیز و ناهموار دچار پارگی می‌شوند.

توجه به نشانگر میانی طناب: هنگام خرید طناب صخره‌نوردی حتماً به علامت روی غلاف و قسمت میانی آن دقت کنید که طناب دارای علامت میانی، در بسیاری از موارد کاربردی خواهد بود.

تحلیل و بررسی قیمت طناب‌های صخره‌ نوردی

در مرحله اول بهتر است میزان بودجه خود را تعیین کنید زیرا با این کار تعداد گزینه‌های خرید کم‌تر خواهند شد. بنابراین شما می‌توانید انتخاب و خرید راحت‌تری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که طناب‌های ارزان قیمت دارای کیفیت چندان مطلوبی نیستند. از این رو خرید این گونه از طناب‌ها را به شما پیشنهاد نمی‌دهیم. با این حال لزوماً خرید گران‌ترین طناب به معنای انتخاب بهترین آن نیست.

نگاهی هم به برندهای تولید کننده محصول داشته باشید

کارخانه‌های بسیاری اقدام به تولید طناب‌های کوه‌نوردی و صخره‌نوردی می‌کنند، اما این‌طور نیست که تمام این سازندگان طناب‌های استاندارد و با کیفیتی را تولید می‌کنند.

لذا دوستان شما در وب‌سایت مینینیم به شما اهالی کوه‌پیما و صخره‌نورد توصیه می‌کنند که طناب کیفی، مرغوب و استاندارد را از برندهای معتبر خریداری نمایید.

برای دسترسی به برندهای صاحب نام می‌توانید از کارشناسان این رشته ورزشی و نظرات و تجربه مشتریان استفاده کننده از طناب کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید دوچرخه کوهستان

طناب صخره نوردی را چگونه تهیه کنیم؟

برای خرید طناب صخره‌نوردی راه‌ها و گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد، شما می‌توانید به صورت حضوری محصول مورد نظرتان را از فروشگاه‌های وسایل کوه‌نوردی تهیه نمایید.

با وجود این که در این خرید امکان مشاهده کالا وجود دارد، ولی به دلیل ترافیک‌ سنگین، آلودگی هوا، وجود بیماری و گران تمام شدن کالا، به شما پیشنهاد می‌دهیم که به صورت آنلاین محصول‌تان را تهیه نمایید.

برخی از فروشگاه‌های آنلاین امکان مرجوع شدن کالا را برای مشتریان خود مهیا کرده‌اند، از طرفی هم تنوع محصولات ارائه شده در فروشگاه‌های اینترنتی بسیار بیشتر از فروشگاه‌های حضوری است.

بنابراین در خرید اینترنتی امکان تهیه محصول مورد نظرتان بیشتر است. در این مدل از انتخاب، کالای خریداری شده در کم‌ترین زمان ممکن به نشانی شما فرستاده می‌شود.

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب طناب ورزشی مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت به نظر برسد، به همین دلیل در ادامه مطلب، ۲۳ طناب صخره نوردی محکم، باکیفیت و مناسب را برای شما آماده کرده‌ایم. این طناب‌ها امتحان خود را بارها پس داده و رضایت خریداران را جلب نموده‌اند. با کلیک روی تصویر و یا دکمه زیر هر محصول می‌توانید وارد سایت دیجی‌کالا شده و محصول را به صورت اینترنتی سفارش دهید.


طناب صخره نوردی مدل ابریشمی ضد آفتاب T6 طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ویژه کمپینگ طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ۵۰۲ طول ۸ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی استاتیک WHG9mm طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد GRWH-13mm طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی استاتیک WHG9mm طول ۳۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی BRB14mm طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ۱۰ رشته کد K7MM طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی استاتیک کد RE8mm طول ۱۲ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی کد ۰۲ مجموعه ۲ عددی

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد BLAW1 طول ۲۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد GRWH-13mm طول ۲۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی WGB11mm طول ۲۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد GRWH-9mm طول ۳۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی RE10mmSTS طول ۲۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی ابریشمی مدل استاتیک طول ۳۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی RE10mmSTS طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد RE14mm طول ۱۴ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد RE8mm طول ۳۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد RE8mm طول ۸.۵ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی استاتیک WHG9mm طول ۱۵ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد RE8mm طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

طناب صخره نوردی مدل ابریشمی کد GRWH-9mm طول ۱۰ متر

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

در این مطلب از مجله خرید اینترنتی مینینیم با نکات مهم و اساسی هنگام خرید طناب صخره نوردی آشنا شدیم، با رعایت این نکات می‌توانید یک محصول مناسب، ایمن و به‌روز خریداری کرده و همیشه از کیفیت و ضریب امنیتی بالای آن بهره برده و از عملکرد آن اطمینان کامل داشته باشید.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید گتر کوهنوردی

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.