شگفت انگیزهای دیجی کالا

راهنمای خرید و معرفی ۶ مدل کمانچه برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای

هنگام خرید کمانچه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

کمانچه سازی آرشه‌ای زهی از موسیقی ایران است، شکم، دسته، سر و پایه‌ای که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد، اجزای آن را تشکیل می‌دهند. گونه‌ای از کمانچه‌ی پشت باز وجود دارد که در میان مردمان لر نواخته می‌شود و به “تال” معروف است.

مروری بر پیشینه‌ی تاریخی کمانچه

در کتاب موسیقی‌الکبیر، تالیف ابونصر فارابی از کمانچه نام‌برده شده، وی در کتابش معادل عربی کمانچه یعنی “رباب” را به کار برده است. کمانچه در ادوار صفویه و قاجار در زمره‌ی سازهای اصلی موسیقی ایران قرار داشته است، کمانچه در آذرماه سال ۱۳۹۶ در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.

شکل ظاهری کمانچه

کاسه‌ی کروی و توخالی کمانچه از چوب توت به صورت ترکه‌ای که متشکل از تکه‌های چوب در کنار هم است، ساخته می‌شود، قطع کوچکی از آن در جلو به دهانه اختصاص دارد که روی آن پوست کشیده می‌شود. روی پوست، خرکی مشابه خرک تار البته نه به صورت کامل، عمود بر سیم‌ها قرار گرفته است.

دسته‌ی کمانچه، لوله‌ای توپر است که به شکل مخروط وارونه خراطی شده، قسمت انتهای بالایی لوله توخالی است و در طرف جلو دارای شکاف است که نقش جعبه‌ی گوشی را ایفا می‌کند.

دسته‌ی ساز پرده ندارد، جعبه‌ی گوشی‌ها در سرساز واقع شده‌اند، در دو طرف آن دو گوشی تعبیه شده و یک قبه که در بالای جعبه خودنمایی می‌کند، ۸۰ سانتی‌متر طول ساز تا قبه است.

این ساز در گذشته سیم‌گیر نداشته و سیم‌ها به صورت مستقیم به ساز متصل می‌شدند، پس از ورود ویلن به ایران، پیچ‌های کوچک تنظیم کوک آن که موسوم به تاندور هستند به کمانچه اضافه شد و کوک ساز برای نوازنده آسان و دقیق‌تر شد، در ابتدا سیم‌های این ساز از ابریشم یا روده‌ی تابیده حیوانات ساخته می‌شد که قادر نبود در حد انتظار کوک شود، در ادامه مسیر تغییر و تحول، سیم‌های ویلن جایگزین سیم کمانچه شد.

کمانچه از سازهای زهی کششی است و ۴ سیم دارد، البته در اول دارای ۳ سیم بوده که به تبعیت از ویلن سیم چهارم به آن اضافه شد، سیم‌های کمانچه در طول ساز گسترش دارند و صدایی خوش و دلکش تولید می‌کنند، منتها قدری تودماغی است.

شیوه‌ی نواختن کمانچه

پایه‌ی کمانچه روی زمین، صندلی یا زانوی نوازنده که نشسته است، قرار می‌گیرد و به وسیله‌ی آرشه یا کمان نواخته می‌شود، هنگام اجرا، ساز مقداری حول محور خود می‌چرخد و همین قابلیت باعث می‌شود که آرشه آسان‌تر با سیم‌ها در تماس باشد.

این ساز زهی ایرانی به طور قائم در دست چپ قرار می‌گیرد و انگشتان نوازنده روی سیم می‌لغزند، آرشه هم با دست راست روی سیم کشیده می‌شود.

اجزای کمانچه و عملکرد آنها

نکات زیر هم برای آگاهی و انتخاب بهتر یادآوری می‌گردد

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب کمانچه مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت به نظر برسد، به همین دلیل در ادامه مطلب، ۶ کمانچه ارزان، باکیفیت و محبوب را برای شما آماده کرده‌ایم. این کمانچه‌ها امتحان خود را بارها پس داده و رضایت هنرجوها را جلب نموده‌اند. با کلیک روی تصویر و یا دکمه زیر هر محصول می‌توانید وارد سایت دیجی‌کالا شده و محصول را به صورت اینترنتی سفارش دهید.


کمانچه نریمان مدل GR کد ۰۸

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

کمانچه فردین صفاری پور مدل دسته آبنوس

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

کمانچه شهاب مدل GKL کد ۰۹۹

مشخصات

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

در این مطلب با نکات مهم و اساسی هنگام خرید کمانچه آشنا شدیم، با رعایت این نکات می‌توانید یک کمانچه متناسب با سطح مهارت خود انتخاب کرده و همیشه از نواختن این ساز خوش صدا لذت ببرید.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید اینترنتی تار

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.