کامپیوتر و لوازم جانبی

پردازنده مرکزی: معرفی بهترین CPU ها با خرید اینترنتی

هنگام خرید پردازنده مرکزی کامپیوتر این نکات را رعایت کنید

اگر به یک دستگاه الکترونیکی و یا یک گجت هوشمند نگاهی دقیق و موشکافانه بکنید، متوجه وجود قطعه‌ای در ساختار فنی آن‌ خواهید شد که مسئولیت پردازش و اجرای دستورات انتخابی شما را بر عهده گرفته است، این قطعه همان پردازنده مرکزی یا CPU می‌باشد.

امروزه از سی پی یوهای مختلفی در طراحی و تولید سیستم های رایانه تا سرورها و سایر دیوایس‌های کوچک و قابل حمل همچون تلفن‌های همراه استفاده می‌شود که همین امر کمی پروسه انتخاب و خرید پردازنده مرکزی را سخت و پیچیده کرده است.

با این حال اصلا جای نگرانی نیست؛ اگر کمی حوصله کنید و این کار تخصصی را به وب سایت مینینیم بسپارید، بی شک پنجره جدیدی از اطلاعات در مورد CPU به رویتان گشوده خواهد شد.

شناخت انواع CPUها بر حسب کاربری

مدل‌های خانگی: برای تهیه کردن یک پردازنده مرکزی خانگی، ضرورتی ندارد خیلی سخت‌گیرانه عمل کنید، در واقع همین‌که سی پی یو مورد نیاز شما برای انجام کارهای سبک و خانگی از سوکتی سازگار برای نصب آسان بر روی مادربرد دستگاهتان و همین‌طور سرعت فرکانس کاری بالاتر از یک گیگاهرتز برخوردار باشد، کافی است.

البته وجود یک گرافیک مجتمع بر روی آن نیز خالی از لطف نیست؛ چرا که با وجود آن دیگر لازم نیست در فکر خرید کارت گرافیک جداگانه برای پردازش کیفیت بهتر سیستم خود باشید.

مدل اداری: اگر بخواهید به سراغ خرید هر وسیله با کاربری اداری بروید، بهتر است در ابتدا از نظر قیمت آن را ارزیابی کنید و به صرف بودنش را در این زمینه تعیین کنید.

بر همین اساس پیشنهاد می‌شوید بی‌خیال خرید پردازنده‌های INTEL شوید و به جای آن تهیه CPU از برند AMD را در اولویت خود قرار دهید.

در ادامه به عنوان یک قطعه اداری بایستی به سوکت و میزان سازگاری آن با دیگر قطعات موجود در کامپیوترهای اداری توجه نمایید.

یادتان باشد اگر قرار است به زودی سیستم خود را ارتقاء دهید، خرید پردازنده‌هایی با نوع سوکت LGA بیشتر اهمیت دارد، انتخاب محصولاتی مجهز به سوکت BGA پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا تعویض این مدل از پردازنده‌ها با چنین سوکتی تقریباً غیر ممکن است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید اسپیکر بلوتوثی

مدل سازمانی: از آنجایی که کارهای سازمانی معمولاً سنگین‌تر از امور رایج یک اداره می‌باشند، باید هنگام خرید پردازنده مرکزی آن به تعداد هسته‌های قطعه توجه بیشتری نمایید و سعی کنید تا جایی که ممکن است از CPU هایی بهره بگیرید که دارای تعداد هسته بیشتری هستند.

از سرعت فرکانس کاری و سازگاری سی پی یو انتخابی‌تان با نرم افزار (های) سازمانی خود نیز غافل نشوید.

در پایان یادتان باشد، با توجه به توانایی بیشتر پردازنده‌های مرکزی سازمانی لازم است که در کنار آن‌ها از سیستم‌های خنک کننده قوی نیز استفاده کنید، در غیر این صودت حرارت کاری CPU به دیگر قطعات سخت افزاری رایانه شما سرایت کرده و موجب آسیب خواهد شد.

مدل سرور: CPU‌های مخصوص سرور، گونه‌ای از سنگین‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سی پی یوهای موجود در بازار دنیا هستند که باید در کسری از زمان چندین و چند عمل اطلاعاتی را انجام داده و حجم بالایی از داده‌ها را نیز تجزیه و تحلیل کنند، برای همین باید حتما از تعداد هسته‌های بالایی برخوردار باشند.

در کنار این مهم برخورداری از قابلیت هایپر تردینگ (Threading) نیز لازم است تا سی پی یوها بتوانند با قدرت بیشتری عمل پردازش اطلاعات را برای یک سرور انجام دهند. ناگفته نماند شاخص تردینگ به تعداد پردازش‌های یک CPU در یک زمان مشخص گفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید حافظه SSD

از میزان حرارت تولیدی این مدل از سی پی یوها نیز غافل نشوید، زیرا به دلیل چند هسته‌ای بودن و فرکانس بالای کاری، دمای آن‌ها بسیار بالاست.

چون معمولاً فاقد سیستم خنک کننده در کنار خود هستند، باید به فکر تهیه یک فن کوئل ایده‌آل برای آن‌ها باشید.

مدل قابل حمل: سی پی یو قابل حمل دارای خصوصیات فنی تقریباً غیر قابل دخل و تصرفی است، همواره این تولید کنندگان هستند که با توجه به توانایی دستگاه تولیدی خود برای آن‌ها از یک پردازنده مرکزی مناسب استفاده می‌کنند.

البته شما نیز به عنوان یک خریدار مختار هستید که برای خرید یک دستگاه با CPU قوی بیشتر هزینه کنید یا به دنبال تهیه کردن یک دستگاه ضعیف برای خود باشید.

مدل گیمینگ: پردازنده‌های مرکزی مخصوص بازی باید دارای چند اِلمان برجسته برای شما خریداران عزیز باشند.

از جمله آن‌ها می‌توان به: تعداد هسته بالا برای تفکیک بهتر بار پردازشی اطلاعات بازی‌های ویدئویی و برخورداری از سرعت فرکانس کاری حداقل ۳.۸ گیگاهرتزی به بالا با توجه به مشخصات فنی بازی‌های امروز جهان، اشاره کرد.

بد نیست بدانید که سی پی یوهای مخصوص بازی به دلیل قدرت پردازشی بالا، حرارت زیادی تولید می‌کنند که برای خنک کردن بهتر است به دنبال انتخاب یک سیستم خنک سازی مطلوب نیز برای آن‌ها باشید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کارت گرافیک

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید پردازنده مرکزی

تناسب CPU با نوع کاربری شما بسیار مهم است

اولین نکته در خصوص خرید پردازنده مرکزی توجه به تناسب آن با زمینه و بستر کار شماست. در قسمت قبلی در مورد انواع پردازنده مرکزی به تفصیل صحبت کردیم، با مطالعه آن می‌توانید CPU مورد نیاز خود را انتخاب و خرید آن را کلید بزنید.

از میان پردازنده های مرکزی اینتل و ای ام دی یکی را برگزینید

نکته دوم برای انتخاب پردازنده مرکزی توجه به برند تولید کننده این نوع قطعات است که یا INTEL هستند و یا AMD؛ اگر تا دیروز این سوال برایتان پیش می‌آمد پاسخ به آن کاملاً راحت بود چرا که تا چندی پیش سی پی یوهای ای ام دی به لحاظ فنی توانمند و قدرتمند نبودند و صرفاً به سبب اینکه ارزان قیمت بودند بر روی سیستم‌های رایانه و الکترونیکی نصب می‌شدند.

اما اینک AMD انقلابی را در ساخت پردازنده‌های مرکزی خود ایجاد کرده و همین هم باعث شده که انتخاب برای شما کاربران عزیز قدری سخت باشد.

با این حال به خاطر داشته باشید که سی پی یوهای اینتل از قابلیت سازگاری به مراتب بیشتری به نسبت CPU های جدید ای ام دی با دیگر قطعات سخت افزاری و هم‌چنین نرم افزاری برخوردارند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کامپیوتر کوچک

از توجه به تعداد هسته و فرکانس کاری سی پی یوها غافل نشوید

فاکتور مهم بعدی در انتخاب و خرید پردازنده مرکزی توجه به تعداد هسته و همین‌طور فرکانس کاری قطعه است. در خصوص تعداد هسته باید بدانید که هرچه تعداد آن‌ها بیشتر باشد، پردازنده شما از توان عملکردیِ بهتری برخوردار است زیرا حجم کارهای خود را به هسته‌های بیشتری می‌تواند تقسیم کند.

در مورد فرکانس کاری که در حقیقت به سرعت انجام کارهای محول شده به CPU ها اختصاص پیدا می‌کند، باید بگوییم که همه چیز بستگی به نیاز و زمینه کاری شما خریداران عزیز دارد.

مثلاً برای گیمری که نمی‌خواهد در حین انجام بازی همه چیز برایش لنگ بزند و تکه تکه شود، سی پی یویی با دست کم سرعت ۳.۸ گیگاهرتزی می‌تواند مناسب باشد.

به خوبی نوع سوکت اتصالی آن را بررسی نمایید

از دیگر نکات مهم در انتخاب و خرید پردازنده مرکزی توجه به سوکت اتصالی آن می‌باشد. بهتر است در این راستا خواهان خرید پردازنده‌ای باشید که بتوان از آن هم به راحتی برای نصب بر روی مادربرد استفاده کرد و هم به سازگاری آن با دیگر قطعات کامپیوتری خود امیدوار بود.

این مورد را جدی بگیرید؛ چرا که اگر به وقت نیاز لازم باشد تا از قطعات دیگری همچون یک کارت گرافیک قدرتمندتر برای انجام کارهای سنگین‌تر و یا بازی‌های جدیدتر رایانه‌ای استفاده کنید، این میزان سازگاری بسیار برایتان اهمیت خواهد داشت.

در خصوص مقاومت حرارتی قطعه مورد نظرتان کنجکاوی کنید

حتماً به میزان مقاومت حرارتی پردازنده مرکزی نیز نیم نگاهی داشته باشید. برای این منظور یادتان باشد هر قدر که سی پی یوی شما قدرتمندتر و توانمندتر باشد، از توان تولید حرارت بیشتری در داخل دستگاه برخوردار خواهد بود.

برای همین نیز بهتر است با در نظر داشتن میزان تولید حرارت قطعه مورد نظرتان، به دنبال انتخاب یک سیستم خنک کننده مطلوب برای آن باشید تا این حرارت تولیدی سبب ایجاد صدمه به دیگر سخت افزارهای رایانه‌ای شما نشود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید هارد اینترنال

به میزان حافظه کش و وجود قابلیت اورکلاک بر روی آن نیز گوشه چشمی داشته باشید

حافظه کش (Cache) در حقیقت یک حافظه کوتاه مدت است که تمام دستورات رایانه‌ای کاربر به صورت متوالی در آن ذخیره و سپس یکی یکی به واحد پردازنده سیستم منتقل می‌شوند تا CPU آن‌ها را به اجرا در آورد.

در این خصوص بدانید که هرچه حافظه کش سی پی یوی بیشتر باشد، شما می‌توایند دستورات بیشتری را در واحد زمان به سمت پردازنده سیستم خود صادر و ارسال نمایید.

اگر بخواهیم قابلیت اورکلاک را به صورت مختصر و مفید توضیح دهیم باید بگوییم، خصوصیتی است که موجب بهینه کردن و دخل و تصرف در عملکرد پردازنده مرکزی شما می‌شود تا بتوانید از آن خروجی‌های بهتری را متناسب با زمینه‌های کاری خود استخراج نمایید. البته یادتان باشد CPU های ارزان فاقد این قابلیت هستند.

فاکتورهای موثر در تعیین قیمت پردازنده مرکزی را بشناسید

ما در این مطلب از مینینیم شما را با تمامی مواد مهم و تاثیرگذار بر روی قیمت پردازنده مرکزی آشنا کردیم و حال دیگر این شما هستید که باید متناسب با کار، نیاز و میزان بودجه‌ای که برای خرید یک CPU مشخص کرده اید، بهترین آن را برگزینید.

به عنوان حُسن ختام بحث یادآوری می‌کنیم که پردازنده‌های مرکزی حکم قلب تپنده دستگاه‌های الکترونیکی را دارند، بنابراین باید در خرید آن‌ها نهایت دقت را به خرج داد تا بتوان از خروجی‌شان بیشترین استفاده‌ها را به عمل آورد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید رم کامپیوتر

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب پردازنده مرکزی مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت به نظر برسد، به همین دلیل در ادامه مطلب، ۲۴ پردازنده مرکزی قدرتمند، باکیفیت و مناسب را برای شما آماده کرده‌ایم. این پردازنده ها امتحان خود را بارها پس داده و رضایت خریداران را جلب نموده‌اند. با کلیک روی تصویر و یا دکمه زیر هر محصول می‌توانید وارد سایت دیجی‌کالا شده و محصول را به صورت اینترنتی سفارش دهید.


پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100f

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100f

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i3-12100f Tray
  • حافظه Cache سطح سه
    ۱۲MB کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۵MB کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۸۰K کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    Locked
  • فرکانس مبنا
    ۳.۳ مگاهرتز
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۵۸ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۳
  • فرکانس مرجع
    ۳.۳ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 12400 Tray

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 12400 Tray

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۲ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 730
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5 12400 tray
  • ضریب Multiplier
    ۴۰
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۲.۵ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3-12100F TRAY

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3-12100F TRAY

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    فاقد خروجی گرافیک
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    i3-12100F
  • ضریب Multiplier
    ۳۳
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۵۸ وات
  • فرکانس مرجع
    ۳.۳ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Intel Core i5-12400 A1700 12th

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Intel Core i5-12400 A1700 12th

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۲ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 730
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-12400 Processor
  • حافظه Cache سطح سه
    ۱۸ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • ضریب Multiplier
    بسته
  • فرکانس مبنا
    ۲.۵ مگاهرتز
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۲.۵ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 12400F Tray

پردازنده مرکزی اینتل مدل  Core i5 12400F Tray

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۲ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    فاقد خروجی گرافیک
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5 12400F
  • حافظه Cache سطح سه
    ۱۸ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • ضریب Multiplier
    ۲۵
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۴
  • فرکانس مرجع
    ۲.۵ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100F

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100F

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    ۱۰۱۰۰F
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۰۰۰ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۶
  • فرکانس مبنا
    ۳.۶ مگاهرتز
  • اقلام همراه
    دفترچه‌ راهنما
  • سوکت
    Intel LGA 1200
  • ریز معماری
    COMET LAKE
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۳
  • فرکانس مرجع
    ۳.۶ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    INTEL BOX
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 13600K Tray

پردازنده مرکزی اینتل مدل  Core i5 13600K Tray

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۲۰ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 770
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    i5 13600K
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Raptor Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۱۲۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۵.۱
  • فرکانس مرجع
    ۳.۵ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    ۱۴ هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i3-12100

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 730
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    i3-12100
  • حافظه Cache سطح سه
    ۱۲۲۸۸ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۱۲۸۰ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۸۰ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۳
  • فرکانس مبنا
    ۱۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۰ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۳۰ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۳.۳۰ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۰ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    این پردازنده به صورت TRAY بوده و فاقد باکس و فن خنک کننده است.
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل i5-12400F BOX

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل i5-12400F BOX

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۲ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    فاقد خروجی گرافیک
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    i5 12400f
  • ضریب Multiplier
    ۴۴
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۲.۵۰ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Ivy Bridge مدل Core i5-3570

پردازنده مرکزی اینتل سری Ivy Bridge مدل Core i5-3570

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    چهار رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-3570
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۱۴۴ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۴
  • فرکانس مبنا
    ۱۶۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1155
  • ریز معماری
    Ivy Bridge
  • توان مصرفی (TDP)
    ۷۷ وات
  • فرکانس Boost
    ۳.۸۰
  • فرکانس مرجع
    ۳.۴۰ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۲۲ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR3
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5-12600K TRAY

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5-12600K TRAY

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۶ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    I5-12600K
  • ضریب Multiplier
    ۴۹
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۱۲۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۴.۹ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    ۱۰ هسته‌ای
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    شش رشته‌ای
  • مجموعه ویژگی‌ها
    MMX instructions SSE / Streaming SIMD Extensions SSE2 / Streaming SIMD Extensions 2 SSE3 / Streaming SIMD Extensions 3 SSSE3 / Supplemental Streaming SIMD Extensions 3 SSE4 / SSE4.1 + SSE4.2 / Streaming SIMD Extensions 4 AES / Advanced Encryption Standard instructions AVX / Advanced Vector Extensions AVX2 / Advanced Vector Extensions 2.0 BMI / BMI1 + BMI2 / Bit Manipulation instructions F16C / 16-bit Floating-Point conversion instructions FMA3 / 3-operand Fused Multiply-Add instructions EM64T / Extended Memory 64 technology / Intel 64 NX / XD / Execute disable bit VT-x / Virtualization technology VT-d / Virtualization for directed I/O TBT 2.0 / Turbo Boost technology 2.0 MPX / Memory Protection Extensions SGX / Software Guard Extensions
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 630
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-8400
  • حافظه Cache سطح سه
    ۹۲۱۶ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۲۸
  • فرکانس مبنا
    ۱۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1151
  • ریز معماری
    Coffee Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۴ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۲.۸ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    حداکثر حافظه قابل پشتیبانی ۶۴ گیگابایتنوع حافظه DDR4-2666پشتیبانی از چینش ۲ کانالهدارای ۱۶ مسیر PCI Express
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100

مشخصات

  • سایز Die
    ۳۷.۵ × ۳۷.۵ میلی‌متر مربع
  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 630
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    ۱۰۱۰۰
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۰۰۰ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۶
  • فرکانس مبنا
    ۳.۶ مگاهرتز
  • اقلام همراه
    استیکر لوگوی Intel
  • سوکت
    Intel LGA 1200
  • ریز معماری
    COMET LAKE
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۳
  • فرکانس مرجع
    ۳.۶ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    INTEL BOX
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-9400f

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-9400f

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    شش رشته‌ای
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-9400f
  • حافظه Cache سطح یک
    ۱۹۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    locked
  • فرکانس مبنا
    ۲.۹ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1151
  • ریز معماری
    Coffee Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۲.۸ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i5-6500

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i5-6500

مشخصات

  • سایز Die
    ۱۷۷ میلی‌متر مربع
  • تعداد رشته (Thread)
    چهار رشته‌ای
  • مجموعه ویژگی‌ها
    MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.2, AVX, AVX2, EIST, Intel 64, XD bit, VT-x, VT-d, AES-NI, TSX, TXT, CLMUL, FMA3, F16C, BMI1, BMI2, vPro, Boost 2.0
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 530
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-6500
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۱۴۴ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۶۴ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۲x
  • فرکانس مبنا
    ۱۰۰ مگاهرتز
  • تعداد ترانزیستور
    ۱.۳۵ میلیارد
  • اقلام همراه
    استیکر لوگوی Intel
  • سوکت
    Intel LGA 1151
  • ریز معماری
    Skylake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۳.۶ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۳.۲ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    پشتیبانی از حداکثر حافظه ۶۴ گیگابایتقابلیت پشتیبانی از DirectX 12 و OpenGL 4.4پشتیبانی از خروجی‌های تصویر eDP / DP / HDMI / DVI / VGA
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i7-10700k

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i7-10700k

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۶ رشته‌ای
  • مجموعه ویژگی‌ها
    MARVEL AVENGERS
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 630
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    ۱۰۷۰۰k
  • حافظه Cache سطح یک
    ۶۴ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۸
  • فرکانس مبنا
    ۳.۸۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1200
  • ریز معماری
    comet lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۱۲۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۵.۱۰
  • فرکانس مرجع
    ۳.۸۰ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    هشت هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • سری پردازنده
    Core i7
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i7-12700K

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake مدل Core i7-12700K

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۲۰ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel UHD Graphics 770
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    Core i7-12700K
  • ضریب Multiplier
    ۲۹
  • سوکت
    LGA 1700
  • ریز معماری
    Alder Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۱۲۵ تا ۱۹۰ وات وات
  • فرکانس Boost
    ۵.۰ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۲.۷ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    ۱۲ هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۰ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    فرکانس حافظه: DDR5 4800 و DDR4 3200 مگاهرتزحداکثر حجم حافظه: ۱۲۸ گیگابایتفرکانس پردازنده گرافیکی: ۳۰۰ مگاهرتزفرکانس افزایشی گرافیکی: ۱.۵۰ گیگاهرتزنسل PCI Express: نسل چهارم,نسل پنجمپشتیبانی از ۴Kرابط DirectX نسخه ۱۲بسته‌بندی بصورت BOX
  • سری پردازنده
    Core i7
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Haswell مدل Core i5-4590 Tray

پردازنده مرکزی اینتل سری Haswell مدل Core i5-4590 Tray

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    چهار رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 4600
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    i5-4590
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۱۴۴ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۱۰۲۴ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۱۲۸ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    متغیر
  • فرکانس مبنا
    ۳۳۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1150
  • ریز معماری
    Haswell
  • توان مصرفی (TDP)
    ۸۴ وات
  • فرکانس Boost
    ۳.۷ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۳.۳ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۲۲ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR3
  • مشخصات تکمیلی
    این پردازنده بدون جعبه و فن می‌باشد
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400

 پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    ۱۲ رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 630
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    ۱۰۴۰۰
  • حافظه Cache سطح یک
    ۱۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۲۹
  • فرکانس مبنا
    ۲.۹ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1200
  • ریز معماری
    Comet Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۲.۹ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    شش هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Ivy Bridge مدل Core i5-3470

پردازنده مرکزی اینتل سری Ivy Bridge مدل Core i5-3470

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    چهار رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    Core i5-3470
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۱۴۴ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۲
  • فرکانس مبنا
    ۱۶۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1155
  • ریز معماری
    Ivy Bridge
  • توان مصرفی (TDP)
    ۷۷ وات
  • فرکانس Boost
    ۳.۶۰
  • فرکانس مرجع
    ۳.۲۰ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۲۲ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR3
  • سری پردازنده
    Core i5
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i7-6700K

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake مدل Core i7-6700K

مشخصات

  • سایز Die
    ۱۷۷ میلی‌متر مربع
  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • مجموعه ویژگی‌ها
    MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3, SSE4.2, AVX, AVX2, EIST, Intel 64, XD bit, VT-x, VT-d, HTT, AES-NI, TSX, TXT, CLMUL, FMA3, F16C, BMI1, BMI2, Boost 2.0
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 530
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    باز (Unlocked)
  • مدل
    Core i7-6700K
  • حافظه Cache سطح سه
    ۸۱۹۲ کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۶۴ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۴۰x
  • فرکانس مبنا
    ۱۰۰ مگاهرتز
  • تعداد ترانزیستور
    ۱.۳۵ میلیارد
  • اقلام همراه
    استیکر لوگوی Intel
  • سوکت
    Intel LGA 1151
  • ریز معماری
    Skylake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۹۱ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۲ گیگاهرتز
  • فرکانس مرجع
    ۴ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    پشتیبانی از حداکثر حافظه ۶۴ گیگابایتقابلیت پشتیبانی از DirectX 12 و OpenGL 4.4پشتیبانی از خروجی‌های تصویر eDP / DP / HDMI / DVI / VGA
  • سری پردازنده
    Core i7
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100F Tray

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i3-10100F Tray

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    هشت رشته‌ای
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    ۱۰۱۰۰F
  • حافظه Cache سطح سه
    ۶۰۰۰ کیلوبایت به صورت اشتراکی کیلوبایت به صورت اشتراکی
  • حافظه Cache سطح دو
    ۲۵۶ کیلوبایت به ازای هر هسته کیلوبایت به ازای هر هسته
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۶
  • فرکانس مبنا
    ۳.۶ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1200
  • ریز معماری
    COMET LAKE
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس Boost
    ۴.۳
  • فرکانس مرجع
    ۳.۶ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • مشخصات تکمیلی
    Tray تری
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل i3-8100

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل i3-8100

مشخصات

  • تعداد رشته (Thread)
    چهار رشته‌ای
  • پردازنده گرافیکی
    Intel HD Graphics 630
  • نوع پردازنده
    ۶۴ بیتی
  • وضعیت ضریب Multiplier
    بسته (Locked)
  • مدل
    i3-8100
  • حافظه Cache سطح یک
    ۳۲ کیلوبایت به ازای هر هسته
  • ضریب Multiplier
    ۳۶
  • فرکانس مبنا
    ۱۰۰ مگاهرتز
  • سوکت
    Intel LGA 1151
  • ریز معماری
    Coffee Lake
  • توان مصرفی (TDP)
    ۶۵ وات
  • فرکانس مرجع
    ۳.۶ گیگاهرتز
  • تعداد هسته (Core)
    چهار هسته‌ای
  • لیتوگرافی
    ۱۴ نانومتر
  • نوع حافظه پشتیبانی شده
    DDR4
  • سری پردازنده
    Core i3
  • سازنده پردازنده
    Intel

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

در این مطلب از مجله خرید اینترنتی مینینیم با نکات مهم و اساسی هنگام خرید CPU آشنا شدیم، با رعایت این نکات می‌توانید یک محصول مناسب، پرقدرت و با توانمندی بالا خریداری کرده و همیشه از کیفیت، ضریب کاربری بالا و عملکرد آن اطمینان کامل داشته باشید.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید مادربرد

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا