ابزار غیر برقی

مغار: معرفی مغار‌های تیز و باکیفیت با خرید اینترنتی

هنگام خرید انواع مغار این نکات را رعایت کنید

حتماً شما هم با سفر به اصفهان و شهرهایی که در زمینه صنایع‌ دستی چوبی فعالیت دارند، محو تماشای هنر دست صنعتگران صنایع چوبی شده‌اید، تمام نقش و نگارهایی که بر تن چوب به وجود می‌آید با استفاده از ابزاری تخصصی و کاربردی ایجاد می‌شود.

یکی از این ابزارها مغار است، مغارها مدل‌های مختلفی دارند و هر کدام برای ایجاد طرحی خاص بر روی چوب مورد استفاده قرار می‌‌گیرند.

اگر شما هم به این هنر علاقه‌مند هستید و قصد دارید با ابزار آن از جمله مغار آشنا شوید، تقاضا می‌کنیم مقاله حاضر از مجله اینترنتی مینینیم را دنبال کنید تا ضمن شناخت بیشتر این وسیله، با نکات مهم برای انتخاب و خرید آن نیز آشنا شوید.

مغار؛ ابزاری برای منبت‌کاری

اگر شما هم مثل خیلی‌ها به منبت‌کاری و هنرهایی نظیر آن علاقه نشان می‌دهید و دوست دارید که این هنر اصیل ایرانی را بیاموزید و با لوازم مورد نیاز آن آشنا شوید، باید بدانید که مغار یکی از اصلی‌ترین ابزار این حرفه به شمار می‌آید.

جالب است بدانید که استفاده از مغار قدمتی طولانی دارد، برخی از مورخان تاریخ بهره‌برداری از آن را به اولین استفاده‌های انسان از چوب نسبت می‌دهند.

در حالت کلی بهتر است ابتدا بدانید مغار چیست؟

مُغار وسیله‌ای تیز و بُرنده است که تیغه آن عموماً از جنس فولاد می‌باشد. این ابزار غالباً دسته‌‌ای از جنس چوب یا پلاستیک دارد.

اولین گام برای خرید، شناخت مدل‌های مختلف مغار است

اولین نکته‌ای که در زمان خرید مغار باید به آن توجه کنید شناخت مدل‌های مختلف آن است. اگر شما در این هنر مبتدی هستید، برای شروع کار، دست کم به یکی از مغارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  • مغار تخت: شامل مغار کبریتی، مغار تخت نیم‌باز، مغار تخت سر کج
  • مغار نیم‌باز
  • مغار گلویی
  • مغار شفره

شاید از خود بپرسید که هرکدام از این مغار‌ها چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در ادامه به‌ صورت مختصر هرکدام از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

مغار تخت: به‌جرئت می‌توان گفت که برای شروع انواع هنرهای چوبی باید ابتدا یک مدل از مغارهای تخت را خریداری کنید چرا‌ که این وسیله یکی از پرکاربردترین ابزار برای کار شما تلقی می‌گردد.

همان‌طور که از نام این ابزار هم پیداست سَری‌اش تخت است، البته به صورتی جزئی‌تر باید گفت که سمتی از سری آن تخت و طرف دیگرش دارای پخی است. این مغار در مدل‌های یک‌طرف پخ یا دو طرف پخ تولید می‌شود.

اگر برای کارتان به یکی از این مدل‌ها احتیاج دارید لازم است بدانید که هرچه قسمت پخی یا کجی این ابزار شیب بیشتری داشته باشد، باربرداری از سطح چوب (برداشتن رشته‌هایی از چوب) با عمق بیشتری انجام می‌شود.

شاید شما هم نام مغار کبریتی را شنیده باشید، به مغارهای تخت یک‌ طرف پخ مغار کبریتی می‌گویند.

مغار نیم‌باز: تیغه مغار نیم‌باز حالتی شبیه نیم‌دایره دارد، شاید در وهله اول که آن را در دست می‌گیرید تصور کنید یکی از سر طاس‌های مغازه‌های خوار و بارفروشی را لمس می‌کنید. این مغارها با توجه به قوسی که دارند، دسته‌بندی می‌شوند.

مغار گلویی: مغار گلویی یا گیلویی که به آن مغار ناخنی هم می‌گویند، وسیله‌ای است که شباهت زیادی به مغار نیم‌باز دارد با این تفاوت که حالت انحنای مدل گلویی بسیار بیشتر است و فرم تیغه آن هم شبیه به حرف انگلیسی U دارد.

مغار شفره: از دیگر مغارهایی که هر منبت‌کار باید یکی از آن‌ها را داشته باشد، مغار شفره است. تیغه این ابزار فرمی شبیه به عدد ۷ یا حرف V انگلیسی دارد. این وسیله با زاویه‌های متفاوت برای دورگیری و جداسازی طراحی و تولید می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید اره سیمی

در مرحله بعد، حوزه فعالیت هنری خود را مشخص کنید

قبل از خرید مدل‌های مختلفی از مغار، باید فعالیت هنری خود را مشخص کنید. همان‌طور که اشاره شد، مغارها مدل‌های مختلفی دارند که هرکدام برای تولید محصولات هنری چوبی به خصوصی مناسب هستند.

شما هنرمند گرامی می‌توانید از میان موارد زیر یکی را انتخاب کنید:

    • مغارهای چکش خور
    • مغارهای غیر چکش خور
    • مغارهای خراطی

هرکدام از مغارهای یاد شده به گروه‌های مختلفی تقسیم‌ بندی می‌شوند.

مغارهای چکش‌خور: همان‌طور که از نام این مغارها هم پیداست برای استفاده از آن‌ها و ایجاد نقوش بر روی چوب، باید با چکش و فشار دست نقش و نگار مورد نظر را روی سطح چوب به وجود آورد.

این مغارها به اسکنه، منبت، پیکرتراشی و مدل قاشقی تقسیم‌‌ بندی می‌شوند که هرکدام از آن‌ها کاربرد مشخصی دارند.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید از مغارهای قاشقی یا خم برای ساخت ظروف استفاده می‌کنند. سَری‌های متفاوتی در گروه مغار‌های قاشقی قرار می‌گیرند، اما مشخصه اصلی آن‌ها به دو صورت است، آن‌ها یا شبیه قاشق هستند یا تیغه‌ای مشابه داس دارند.

مغار غیرچکش‌خور: این نوع مغارها در مقایسه با محصولات چکش‌خور سایزی کوچک‌تر دارند و برای به کارگیری آن‌ها، نیازی به استفاده از نیروی فراوان ندارید.

بنابراین لازم نیست که از چکش کمک بگیرید بلکه با نیروی دو دست می‌توان طرح مورد نظر را روی چوب نقش کرد.

این مغارها به مغار قلمی، مغار مشتی و مغار چاقویی تقسیم‌ می‌شوند، مغار‌های قلمی ظاهری شبیه مغار تخت دارند با این تفاوت که اندازه آن‌ها کوچک‌تر است.

مغار چاقویی یکی از کاربردی‌ترین ابزار پیکرتراشی و منبت کاری به شمار می‌آید که برای انجام ریزه‌ کاری‌ها یکی از کارآمدترین وسایل است.

مغار خراطی: مغارهایی که در این گروه دسته‌بندی می‌شوند، بزرگ‌ترین اندازه را به خود اختصاص می‌دهند. گرچه این مغارها مدل‌های مختلفی دارند ولی برخی از مدل‌های خاص آن‌ها، تنها برای خراطی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای منبت‌کاری گزینه مناسبی به شمار نمی‌روند.

زمان خرید مغار به نوع دسته و تیغه آن دقت داشته باشید

پس‌ از آن‌که با انواع مغار و نوع کاربری آن‌ها آشنا شدید زمان آن فرا رسیده که محصول موردنظر خود را انتخاب کنید.

در این مرحله توجه به کیفیت تیغه‌ها و نوع دسته اهمیت ویژه‌ای دارد، مثلاً اگر قرار است مغارهای چکش‌خور تهیه کنید، دسته‌ها حتماً باید تحمل فشار نیرو را داشته باشند.

از طرف دیگر تیغه‌ها همگی باید از جنس فولاد ضد زنگ باشند که به‌ مرور زمان زنگ نزنند و همین‌طور کُند و شکننده نشوند.

یکی دیگر از نکات، اهمیت انتخاب سایز مناسب است

از دیگر مواردی که در زمان خرید این وسیله منبت‌کاری اهمیت دارد، انتخاب سایز مناسب است. با توجه به ابعاد و باربرداری که در زمان منبت‌کاری قصد انجام آن را دارید باید مشخص کنید که کدام محصول در کدام سایز مناسب شماست.

به همین دلیل در زمان خرید انواع مغار باید به سایز آن نیز دقت کافی داشته باشید.

برند تولیدکننده محصول نیز مهم است

از دیگر مواردی که در زمان خرید این دسته از محصولات باید به آن توجه کنید، برند تولید کننده است.

شرکت‌های مختلف و متعددی در داخل و خارج از کشور اقدام به تولید انواع مختلفی از مغار می‌کنند. فقط با یک جستجوی کوتاه در اینترنت می‌توانید برندهای مطرح تولید کننده را بشناسید و محصولات با کیفیت موردنیاز خود را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید اره زنجیری

بررسی و مقایسه قیمت‌های مغار را فراموش نکنید

از آن‌جایی‌که تولیدکنندگان مختلفی اقدام به ساخت و عرضه انواع مغار می‌کنند، ممکن است قیمت‌های متنوعی برای این محصول مشاهده کنید.

پیشنهاد ما در مجله اینترنتی مینینیم به شما یاران همراه و همیشگی این است که پیش از خرید، سری هم به سایت‌های فروشگاهی اینترنتی بزنید.

در این سایت‌ها می‌توانید به راحتی مدل‌های مختلفی از این ابزار را با یکدیگر مقایسه کرده و ابزار مورد نظرتان را با بهترین قیمت خریداری کنید.

همه نکات ذکر شده در این مقاله هنگام انتخاب مغار مناسب اهمیت دارند. رعایت همه این نکات ممکن است سخت به نظر برسد، به همین دلیل در ادامه مطلب، ۲۳ مغار تیز، باکیفیت و مناسب را برای شما آماده کرده‌ایم. این مغارها امتحان خود را بارها پس داده و رضایت خریداران را جلب نموده‌اند. با کلیک روی تصویر و یا دکمه زیر هر محصول می‌توانید وارد سایت دیجی‌کالا شده و محصول را به صورت اینترنتی سفارش دهید.


مغار دارکوب مدل پیکر تراشی

مغار دارکوب مدل پیکر تراشی

مشخصات

  • جنس
    فلز

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار تک آرت کد Carving01 مجموعه ۵ عددی

مغار تک آرت کد Carving01 مجموعه 5 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی
  • سایر توضیحات
    بسته شامل: پنج عدد مغار با لبه‌های متفاوتنوک ساخته شده از فلز مرغوبجنس دسته: پلاستیک مرغوبدارای گریپ فرورفته برای گیرش راحت ابزار به وسیله انگستانگریپ‌ها دارای رنگ‌های متفاوت برای هر مغار، برای به یادسپاری ذهنی نوع نوک مغاردارای یک بسته پلاستیکی به منظور نگهداری مغارها کنار یکدیگر و جلوگیری از گم شدن آن‌هابسته دارای در کشویی محکم و در عین حال ساده برای باز شدن

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار استارکس مدل E237 مجموعه ۴ عددی

مغار استارکس مدل E237 مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی
  • سایر توضیحات
    – دارای دسته با روکش پلاستیکی- قابلیت کوبش پذیری- دارای ۴ مغار با سایز ۶، ۱۲، ۱۸ و ۲۴ میلی‌مترابعاد مغار سایز ۶: ۰.۶×۵×۲۵ سانتی‌متر با وزن: ۱۷۵۰گرمابعاد مغار سایز ۱۲: ۱.۲×۵×۲۵ سانتی‌متر با وزن: ۱۸۰ گرمابعاد مغار سایز ۱۸: ۱.۸×۵×۲۵ سانتی‌متر با وزن: ۱۹۵ گرمابعاد مغار سایز ۲۴: ۲.۴×۵×۲۵ سانتی‌متر با وزن: ۲۰۹ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار کد AMG717 بسته ۵ عددی

مغار کد AMG717 بسته 5 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل K08

مغار مدل K08

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۴x3x2 سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۰ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار اینکو مدل HK-TW-C-0401 مجموعه ۴ عددی

مغار اینکو مدل HK-TW-C-0401 مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۴x17x4 سانتی‌متر
  • وزن
    ۸۰۰ گرم
  • سایر توضیحات
    ساخته شده از جنس فولاد کروم وانادیوم تولید شده با روش (drop forged) برای داشتن مقاومت بالا دسته ها از جنس پلاستیک TPR ضد لغزش و تعریق دارای سایزهای ۶-۱۲-۱۹-۲۵ میلی متری دارای خاصیت کوبش پذیری و ضربه خوری ساخت چین تحت لیسانس امریکا

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل u06 مجموعه ۶ عددی

مغار مدل u06 مجموعه 6 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۵x12x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۰۰ گرم
  • جنس
    چوب
  • سایر توضیحات
    ۱ عدد مغار شفره ۶ میلیمتری ۱ عدد مغار گلویی ۶ میلیمتری ۱ عدد مغار نیم باز ۶ میلیمتری ۱ عدد مغار تخت ۶ میلیمتری ۱ عدد مغار تخت دوسر ۶ میلیمتری ۱ عدد مغار سرکج ۶ میلیمتری

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار استارمکس مدل MMA-SM-4M مجموعه ۴ عددی

مغار استارمکس مدل MMA-SM-4M مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۷۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب
  • سایر توضیحات
    شامل سایزهای ۶-۱۲-۱۸ و ۲۵ میلی متری

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار ژوبین مدل GRX-4 مجموعه ۴ عددی

مغار ژوبین مدل GRX-4 مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۰۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • سایر توضیحات
    ۴ عدد مغار-سایزهای ۲۵ و ۱۸ و ۱۲ و ۶ میلیمتر(عرض دهانه مغار)

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار تیوان مدل AT – 0020 کد ۲۰

مغار تیوان مدل AT - 0020 کد 20

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۲۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار استارمکس مدل HT -0012 کد ۱۲

مغار استارمکس مدل  HT -0012 کد 12

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵×۱.۲×۴ سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۲۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار تک آرت مدل ۰۱ بسته ۵ عددی

مغار تک آرت مدل 01 بسته 5 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۵x7x2 سانتی‌متر
  • وزن
    ۹۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب
  • سایر توضیحات
    دارای دسته پلاستیکی فشرده و خوش دست و عدم سرخوردن هنگام کاربسته ۵ عددی مغار تک آرت داراب بسته بندی تهیه شده از پلاستیک سخت دارای ۵ سر متفاوت فلزی بسیار تیز و مقاوم جهت کنده کاریشامل مغار تخت، مغار تخت سر کج، مغار شفره، مغار گلویی و مغار نیم بازابزار مناسب حکاکی در نجاری ، مجسمه سازی و سفالگری , معماری ، هنری و طراحی و …

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار بیانو طرح دسته چوبی مجموعه ۶ عددی

مغار بیانو طرح دسته چوبی مجموعه 6 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی
  • سایر توضیحات
    دسته های این پک از چوب میباشد

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل کاسه تراشی کد V2 مجموعه ۲عددی

مغار مدل کاسه تراشی کد V2 مجموعه 2عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۰x5x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۳۰۰ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار استارمکس مدل MMA-SM-0.6

مغار استارمکس مدل MMA-SM-0.6

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۵۳ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار استارمکس مدل gh4 مجموعه ۴ عددی

مغار استارمکس مدل gh4 مجموعه ۴ عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل HC10 مجموعه ۳ عددی

مغار مدل HC10 مجموعه 3 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۲x6x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۰ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار تیوان مدل HT – 0020 کد  ۲۰

مغار تیوان مدل HT - 0020 کد  20

مشخصات

  • ابعاد
    ۲۵x3x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۲۲۰ گرم
  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    چوب

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل A05 مجموعه ۵ عددی

مغار مدل A05 مجموعه 5 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی
  • سایر توضیحات
    بسته شامل: پنج عدد مغار با لبه‌های متفاوتنوک ساخته شده از فلز مرغوبجنس دسته: پلاستیک مرغوبدارای گریپ فرورفته برای گیرش راحت ابزار به وسیله انگستانگریپ‌ها دارای رنگ‌های متفاوت برای هر مغار، برای به یادسپاری ذهنی نوع نوک مغاردارای یک بسته پلاستیکی به منظور نگهداری مغارها کنار یکدیگر و جلوگیری از گم شدن آن‌هابسته دارای در کشویی محکم و در عین حال ساده برای باز شدن

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل ASL400 مجموعه ۴ عددی

مغار مدل ASL400 مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۴x25x2.5 سانتی‌متر
  • وزن
    ۴۹۰ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار وود چیسل ست مدل PA 2520 مجموعه ۴ عددی

مغار وود چیسل ست مدل PA 2520 مجموعه 4 عددی

مشخصات

  • ابعاد
    ۳۳x19x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۷۵۵ گرم
  • سایر توضیحات
    ۱ اینچ.۳/۴. ۱/۲.۱/۴ اینچ ابعاد

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل ۵sword مجموعه ۵ عددی

مغار مدل 5sword مجموعه 5 عددی

مشخصات

  • جنس
    فلز
  • موارد استفاده
    مجسمه سازی
  • سایر توضیحات
    ساخته شده از فلز مرغوبجنس دسته: پلاستیکبسته شامل: پنج عدد مغار

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

مغار مدل کاسه تراشی کد vo1

مغار مدل کاسه تراشی کد vo1

مشخصات

  • ابعاد
    ۱۸x4x3 سانتی‌متر
  • وزن
    ۱۰۰ گرم

مشاهده قیمت روز، تصاویر بیشتر و خرید

در این مطلب از مجله خرید اینترنتی مینینیم با نکات مهم و اساسی هنگام خرید مغار آشنا شدیم، با رعایت این نکات می‌توانید یک محصول مناسب، تیز و به‌روز خریداری کرده و همیشه از کیفیت بالای آن بهره برده و از عملکرد آن اطمینان کامل داشته باشید.

در ادامه بخوانید: راهنمای خرید پرچ دستی

هر نوع سوال، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا